Föreningens historia

Lidingö Ryttarförening (LRF) bildades 1950 och har, för att kunna driva sin lektionsverksamhet, alltid samarbetat med olika lokala ridskolor och entreprenörer på ön.

Lidingö Ridskola, numera Ridskolan Stockby AB
Den första ridskolan på Lidingö låg vid Bo gård. Så småningom flyttade Lidingö Ridskola till Stockby. Sedan 2001 har LRF nära samarbete med Ridskolan Stockby AB, där flertalet av våra medlemmar utövar sin ridsport.

Ridskoleverksamheten på Elfvik
Ridskoleverksamhet har funnit på Elfviks Gård i många år och sedan 2009 har det även funnits ett nära samarbete mellan ridskolan på Elfvik och Lidingö Ryttarförening.

Sedan 2010 är det arrendatorn på Elfviks Gård och LRF som tecknar avtal med den verksamhet som önskar hyra in sig och sina hästar för att driva ridskola på Elfvik. Detta avtalsupplägg med tre parter syftar till att ge bästa möjliga förutsättningarna till att driva en bra och fungerande ridskoleverksamheten för ridintresserade, inte minst barn och ungdomar på ön. Före 2009 tecknades detta upplåtelseavtal för uppstallning av hästar och för att driva ridskola direkt med kommunen.

De avtal som nu har tecknats är dels ett upplåtelseavtal mellan Elfviks Gårds arrendatorer och Lidingö Ponnyridskola AB, och dels ett samverkansavtal mellan Lidingö Ryttarförening och Lidingö Ponnyridskola AB.

Hästarna som tillhör ridskolan går idag i en anläggning för aktiv grupphästhållning, Active Stable, några meter från stall, ridhus och uteridbana. Anläggningen invigdes i oktober 2014.

Nedan en bild tagen på golfbanan från kring 1950 (tror vi), då Lidingö Ryttarförening bildades - tolkande skidåkare efter häst (källa: Lidingö stad, Gamla Lidingöbilder Facebook Länk till annan webbplats.)

Publicerad: 2022-12-07

Senast uppdaterad: 2022-12-07