Värdegrund och övergripande mål

Värdegrund

Våra värderingar utgår från allas lika värde och en tydlig demokrati där alla kan påverka.

Utifrån ledorden ansvar, respekt, engagemang, glädje och tillsammans, arbetar vi för värderingar och en ridsportanda som är vårt gemensamma förhållningssätt gentemot hästar och människor.

Vi arbetar för en anda där:

• vi tar ansvar för att både hästar och människor finns i en säker miljö. Vi agerar om en häst eller person riskeras att skadas.
  • vi respekterar alla - unga som gamla, nybörjare, mer avancerade ryttare, personal, föräldrar - och lever som vi lär. Det innebär till exempel att vi hälsar på alla, hjälper, bekräftar och uppmuntrar varandra. Vi står upp när något är orätt.
  • vårt engagemang för hästar och medmänniskor är vår drivkraft.
  • vi sprider glädje och gemenskap i en trygg och inkluderande miljö.
  • vi är schyssta och tillsammans skapar förutsättningar för varandra att lyckas.

Värdegrunden gäller för alla föreningens verksamheter.

Föreningens verksamhet och övergripande mål

• Föreningen ska tillhandahålla ridskoleverksamhet genom Stockby Ridskola och Lidingö Ponnyridskola, Elfvik.
  • Föreningen ska förmedla kunskap, social gemenskap och främja ett livslångt intresse för hästar och ridning.
  • Föreningen välkomnar alla som vill vara medlemmar, både privathästryttare, ridskoleryttare och anhöriga som vill stödja föreningen genom att bli medlemmar och sträva efter att ha minst 800 medlemmar.
  • Föreningen ska ha en stabil ekonomi och täcka sina kostnader och investeringar över en tvåårsperiod.
  • Information om föreningen och dess verksamhet ska finnas lättillgänglig och tydlig för medlemmar, sponsorer, kommunen och övriga intressenter via bland annat föreningens hemsida.
  • Föreningen ska i samarbete med ridskolorna bidra till att ridskolorna kan fungera som en bra plats där barn och ungdomar kan spendera sin fritid även när de inte har ridlektion.
  • Sociala miljön ska vara inbjudande och erbjuda en möjlighet till meningsfullt engagemang för en var på den nivå man önskar och förmår.
  • Svenska Ridsportsförbundets säkerhetsföreskrifter och anvisningar ska följas i alla delar av föreningens verksamhet och ställs som krav på ridskolorna som föreningen samarbetar med.

Tävlingssektionen (TS)

• Föreningen ska bedriva viss tävlingsverksamhet på lokal och regional nivå genom en väl fungerande Tävlingssektion.
  • Föreningen ska kunna ställa ut tävlingslicenser till medlemmar.
  • Föreningen ska tillhandahålla Gröntkortkurser för medlemmar.

Ungdomssektionen (US)

• Föreningen ska ha en aktiv ungdomsverksamhet genom Ungdomssektionen.
  • Föreningen ska möjliggöra för barn och ungdomar att utvecklas både i sin ridning, hästkunskap och socialt.
  • Föreningen ska se till att ungdomsledare utbildas genom att gå ULK 1-3 och möjligöra att de efter genomgången utbildning kan hjälpa till i den avsuttna verksamheten, hålla föräldrakurser och skötarkurser för de yngre med mera.
  • Föreningen ska sträva efter att utveckla och behålla barn och ungdomar i verksamheten genom att i samarbete med ridskolorna ordna aktiviteter som bidrar till att bibehålla intresset för hästar och ridning.

Publicerad: 2022-12-07

Senast uppdaterad: 2022-12-07